Gölgesizler

Image

Bugün tanıtacağım kitap şu resimde gördüğünüz. Hasan Ali’nin bu harikulade romanının ilk baskısı 1995 yılında Can yayınları tarafından yapılmış. Şu sıralardaysa Hasan Ali’nin kitapları İletişim’den yayınlanıyor. Aynı zamanda 1994 Yunus Nadi Roman ödülü sahibi de bu gördüğünüz roman.

Gelelim 2008 yılında Ümit Ünal tarafından sinemaya da oldukça başarılı şekilde uyarlanan (itiraf etmeliyim ki izlediğim en iyi filmlerden biriydi ve yine itiraf etmeliyim ki bu kadar beğenmemin bir nedeni de büyük ihtimalle yazara olan tutkum) romanın konusuna, hikaye iyi ayrı koldan ilerliyor (iki ayrı mekan iki ayrı zamanda), ilk mekan varlıkla yokluk arasında bir yerlerde sallanıp duran bir köy, diğeri şehirde bir berber dükkanı. Berber dükkanına sadece tıraş olmaya gelen adamın bir türlü tıraş olamaması, berberin çırağının gidip dönmemesi, ardından berberin gidip dönmemesi derken kayboluşlar hikayenin şehir kısmında oluyor. Zaten köy çok önceleri toptan kaybolmuş sanki. Ama şehirde kaybolanların sonra yavaş yavaş köyde varolmaya başlamalarıyla varoluş karmaşası giderek kızışıyor. Daha sonra bir kızın kaçırılması ekseninde gelişen olaylar giderek karanlık bir hal alıyor. Derken derken roman ilerliyor ve sonlanıyor işte; buradaki tüm amacımız özet yapmak değil.

Türk edebiyatında varoluşçuluğu taşraya taşıyan isim olarak ifade edilen Hasan Ali, bu romanında kendi deyişiyle “var olmaya mahkum ediyor kendini”. O yoğun, kalabalık imgeleminden yine ustalıkla işlenmiş bir metin çıkarıyor.  Ve her romanında olduğu gibi dilin de başlı başına bir hikaye olduğunu bize gösteriyor yine o ince ve parıldayan üslubuyla. Varlıkla yokluk arasında gidip gelen bir dünya yaratıyor sözcükleri ustalıkla birbirine bağlayarak. Hikayenin yokluğunu yaratan olaylardan çok sözcükler. Bir hikayeyi iyi yapan şeyin hikayenin kendisi olduğu kadar hikaye anlatıcısı olduğunu da bize öğretiyor. Bir konu romancısından çok bir dil romancısı olduğunu söyleyebilirim rahatlıkla Hasan Ali Toptaş’ın. Hem romanı okumanızı, hem de filmi izlemenizi de hepinize tavsiye ederim. Bir edebiyat eserinin sinemaya uyarlanması konusunda örnek olarak gösterilebilecek bir film zira.

Bu metni bitirdiğimizde neyin rüya neyin gerçek olduğunu anlayamadan öyle kalakalıyoruz. Ki okuyan bilir, izleyen bilir, bu şahane eser her şey olup bittikten sonra, üzerinden yıllar geçtikten sonra bile bize karın neden yağdığını sorgulatıyor…

Bir iki de alıntı yapalım madem:

“Kuşlarsa, aynalarında bin bir görüntüyle kanat çırpa çırpa uzaklara doğru uçuyorlarmış. Kuş aklı işte, oysa varmaya çalıştıkları bütün uzaklar o anda aynalarındaymış.”

“O sırada köy derin bir sessizliğe gömüldü nedense, yok gibi. Tüketilmiş gibi ya da, yaşana yaşana.”

“Her kadının gözünde bir erkeğin kaybolup gideceği boşluk bulunduğuna inanmıştı.”

Ve son olarak uzunca bir alıntı yapıp bitirmek istiyorum, yoksa kendimi de sizi de alıntılarda kaybedeceğim:

“Oysa berber, buna karşı çıkarcasına bir sigara yakmıştı az önce; derin bir nefes çekerek bir süre çevresine bakmış, sonra da kendi kendine, bir oturuş biçiminin içinde aynı anda kaç kişi oturur, diye sormuştu. O saatte aklını böyle bir soruya takmasını saçma bulmuştu gerçi, gene de aynı duruşun içinde duran binlerce insanı düşünmekten kendini alamıyordu. Ona göre binlerce kişi, ayrı ayrı yerlerde birbirinden habersiz binlerce duruşu tekrarlıyordu böyle, binlerce duruşu bedenlerini köprü kılarak geleceğe taşıyordu. Aynı yolda yürümekten başka çaresi olmayan tuhaf birer yaratıktı insanlar; tekrarın tekrarlananın örtüsü olduğunu anlayamadan, aynı el sallayışların, aynı gülüşlerin, aynı yürüyüşlerin ya da aynı oturuşların içinden geçe geçe damaklarına bulaşan uzak bir serüven tadıyla dönüp dolaşıp aynı noktada yaşıyorlardı.”

Özetle okuyun, okutturun. Zamanınız olduğunda bir daha okuyun.

Puan: 9/10

Oğuzhan M. Şahin

Reklamlar
Bu yazı Türk Edebiyatı içinde yayınlandı ve , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s